Szkoły Aktywne w Społeczności

          

   W kwietniu 2015 roku nasza szkoła przystąpiła do trzydniowego szkolenia, które miało pozwolić na wstąpienie do grona Szkół Aktywnych w Społeczności. Na spotkanie z przedstawicielami 12 mazowieckich szkół przybyła z Wielkiej Brytanii pani Chris Jones – dyrektor wykonawczy SAS, która przybliżyła charakter współpracy szkoły ze środowiskiem lokalnym.

            Owocem tego szkolenia jest uczestnictwo SP 275 w międzynarodowym programie „Szkoły Aktywne w Społeczności”, którego celem jest wprowadzenie do polskich szkół Międzynarodowych Standardów Szkół Aktywnych w Społeczności, a co za tym idzie upowszechnianie idei i rozwój placówek promujących partnerstwo między szkołą a społecznością lokalną. 

            W czerwcu 2015 poddaliśmy się samoocenie, którą przeprowadził zewnętrzny facylitator. Było to spotkanie 4 środowisk: nauczycieli, uczniów, rodziców i partnerów lokalnych szkoły. Analizując wyniki facylitacji wspólnie ustaliliśmy, że przez rok szkolny 2015/16 zajmiemy się dwoma standardami: Zaangażowanie rodziców oraz Wolontariat. We wrześniu przygotowaliśmy plan działań i rozpoczęliśmy jego realizację.

            W grudniu samorząd szkolny przeprowadził akcję „Ty też możesz zostać św. Mikołajem”,  w ramach której dorośli przekazywali anonimowym uczniom prezenty świąteczne. Do akcji włączyli się nie tylko rodzice, ale również pracownicy szkoły. Przed feriami świątecznymi było w szkole wiele radości.

            Najbardziej znaczącą akcją tego roku była „Pomoc dla Justyny”. To nasza wspólna akcja rodziców, nauczycieli i uczniów – Samorządu Uczniowskiego oraz Szkolnego Wolontariatu.

Z propozycją działań wyszli rodzice, którzy zobaczyli w szkole duże możliwości, aby wesprzeć mamę uczennicy klasy I. Samorząd uczniowski wspólnie ze szkolnym Wolontariatem zorganizował kiermasze ciast i kart świątecznych. Nauczyciele zaprosili rodziców do wspólnego szycia toreb i fartuszków. Samorząd przeprowadził międzyklasowy konkurs Pluszaki. Najładniejsze zostały zlicytowane podczas Festynu Rodzinnego.  Na wniosek całej społeczności szkolnej wszystkie środki uzyskane podczas corocznej imprezy zostały przekazane pani Justynie na drogą terapię komórkami macierzystymi, która miała jej pomóc w powrocie do zdrowia.

  

            Rodzice są obecni w szkole nie tylko przy dużych akcjach, ale również, a może przede wszystkim, w dniu codziennym każdej klasy. Biorą udział w zajęciach edukacyjnych przybierając rolę Mistrza, opowiadając o swoim hobby lub o pracy zawodowej.

            W szkole działa Wolontariat, który jest widoczny każdego dnia.

„Dzieci -dzieciom” to akcja, w której starsi uczniowie pomagają młodszym, czytają książki, wspólnie bawią się, pomagają pierwszakom poruszać się bezpiecznie po szkole, pomagają odrabiać lekcje.

Wolontariat to również akcje dla Hospicjum dla dzieci oraz systematyczne wizyty w Domu Dziecka.

Przez cały rok szkolny 2015/16 blisko współpracowaliśmy z rodzicami. W naszych przedsięwzięciach pomagało nam życie codzienne szkoły oraz otwarcie na potrzeby nas wszystkich.

Przez cały czas nasza szkoła, podobnie jak pozostali uczestnicy, miała wsparcie w realizacji działań. Kilka razy dyrektorzy szkół oraz szkolni koordynatorzy programu spotkali się, aby omówić działania.

15 czerwca 2016 r. w warszawskim oddziale MSCDN odbyła się konferencja, a my mogliśmy pochwalić się tym, co robiliśmy cały rok. Oto notatka z tej konferencji:

15 czerwca 2016 r. w warszawskim oddziale MSCDN odbyła się konferencja „SAS jako azymut zmian – powiązać szkołę ze społecznością”. Była to okazja do podsumowania roku pracy 12 szkół uczestniczących w programie w Warszawie i na Mazowszu oraz do zachęcenia do udziału w programie SAS innych szkół.

Po powitaniu uczestników przez Dyrektora MSCDN Jarosława Zaronia  nastąpiła prezentacja (lider projektu) idei Szkół Aktywnych w Społeczności (SAS), jej historii, kontekstu światowego i krajowego, w jakim funkcjonują oraz celu sformułowania Międzynarodowych Standardów SAS. Temat ten zaprezentowała koordynatorka programu Elżbieta Tołwińska-Królikowska z Federacji Inicjatyw Oświatowych.

Kolejnym punktem programu konferencji był wykład dr hab. Danuty Urygi z Akademii Pedagogiki Specjalnej pt. „Szkoła a środowisko lokalne. Historia i teraźniejszość”. Uczestnicy mieli okazję do przypomnienia sobie nurtów pedagogicznych łączących szkołę z realnym światem, poznania kolei losu reform okresu międzywojennego i w PRL, mogli poddać refleksji ich efekty, odnieść założenia szkoły bliskiej środowisku do wyników aktualnych badań działania szkół.

W przerwie uczestnicy konferencji dzielili się skojarzeniami z ideą Szkół Aktywnych w Społeczności, jakie wywołały w nich prezentacje. Spisane skojarzenia zostały wprowadzone w chmurę wyrazową, która utworzyła napis SAS dokumentujący refleksje uczestników.

W drugim bloku tematycznym przedstawiono praktyki szkół związanych ze środowiskiem lokalnym. Najpierw 5 szkół, będących uczestnikami programu SAS od roku, zaprezentowało zmiany, jakie zaszły w nich w tym czasie pod wpływem wdrażania Międzynarodowych Standardów SAS. Były to: Zespół Szkół Budowlanych nr 1 z Płocka, Zespół Szkół Usług i Przedsiębiorczości z Płocka, Szkoła Podstawowa nr 174 w Warszawie-Wesołej, Szkoła Podstawowa nr 275 z Targówka oraz Szkoła Podstawowa nr 42 z Targówka.  Nauczycielki i nauczyciele opowiedzieli o zmianach dotyczących: angażowania rodziców, współpracy społeczności nad szkolnymi wartościami, wyjścia uczniów do mieszkańców i zmiany wizerunku szkoły, wolontariatu uczniów, rodziców i nauczycieli, oferty szkoły dla mieszkańców. Sesję zakończyły wypowiedzi nauczycielek z dwu wiejskich szkół podstawowych uczestniczących od 2012  roku w pilotażowej części SAS – z Nowego Świętowa (opolskie) i Zastruża (dolnośląskie) o tym, jak samoocena i praca nad wdrożeniem standardów wpłynęły na społeczności ich szkół.

W kolejnej części konferencji uczestnicy poznali punkt widzenia organów prowadzących na szkołę pracującą w … i dla środowiska lokalnego. Wypowiedzieli się: Cezary Kocon – Naczelnik Wydziału Edukacji Dzielnicy Warszawa Mokotów oraz Marek Drapała – Wójt Gminy Magnuszew, w której działa Szkoła Podstawowa w Rozniszewie będąca uczestnikiem programu SAS.

Ostatnim elementem programu była prezentacja ukazująca doświadczenia szkół uczestniczących w programie SAS w innych krajach: Rosji, Ukrainie, Kazachstanie, Bośni i Hercegowinie, Armenii. Pokazała ona, że choć szkoły pracują w różnych warunkach i systemach edukacyjnych, to cele i potrzeby uczniów, rodziców, nauczycieli i społeczności lokalnych są te same – dać każdemu dziecku wsparcie w rozwoju i jak najlepsze przygotowanie do dalszej edukacji i dorosłego życia.

Konferencja została przygotowana przez przedstawicielki Partnerstwa realizującego program SAS na Mazowszu: Federacji Inicjatyw Oświatowych – Elżbieta Tołwińska-Królikowska, Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli: Oddziału w Warszawie – Ewa Lubczyńska, Oddziału w Płocku – Aneta Gładys, Warszawskiego Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń – Beata Łuba-Krolik, Ośrodka Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów – Ewa Kędracka-Feldman.

Galeria zdjęć http://edu.fio.org.pl/mod/lightboxgallery/view.php?id=669#

Rok szkolny 2016/17

19 i 20 października 2016 spotkaliśmy się na drugiej samoocenie. W progach naszej szkoły powitaliśmy przedstawicieli naszych partnerów Biblioteki Publicznej dla Dzieci i Młodzieży nr 40, Przedszkola nr 154 „Pod Wesołą Truskaweczką”, Firmy GASTROTEAM oraz Domu Dziecka przy ul. Wałuszewskiej,  zewnętrznego facylitatora p. Aleksandra Suhak, przedstawicieli rodziców, uczniów i nauczycieli. Podczas dwudniowego spotkania analizując szczegółowo wszystkie standardy SAS określiliśmy obraz naszej placówki. W tym roku szkolnym wyznaczyliśmy sobie 2 standardy: Przywództwo i Partnerstwo. Oczywiście nie zapomnieliśmy o standardach zeszłorocznych i akcjach, które cieszyły się popularnością.

W tym roku zorganizowaliśmy kilka akcji, jak również włączyliśmy się do wielu działań organizowanych przez naszych partnerów.

„Wieczór Urody” czyli bezpłatne warsztaty makijażu dla mam i nauczycielek prowadzone przez profesjonalną wizażystkę.

II edycja akcji „Każdy może zostać św. Mikołajem”

Warsztaty plastyczne „Kubek Pokoleń” 

 

Akcja społeczna Straży Pożarnej „Misie Ratownisie” polegała na zebraniu od uczniów szkół misiów, które będą mogły być przekazywane dzieciom biorącym udział w wypadkach drogowych, pożarach itp. 

    

„Wszystkie kolory świata” – program UNICEF mający na celu pomoc dzieciom Angoli

 

Włączanie się w działania firmy GASTROTEAM

Wycieczka „Wykopki”   Pan Tomasz Kuranowski prowadzący w naszej szkole stołówkę zaprosił klasę 3d na wycieczkę do gospodarstwa rolnego w Ciszycy, gdzie uprawiane są warzywa, wykorzystywane do przyrządzania posiłków w kuchni szkolnej. Uczniowie wzięli udział w kopaniu ziemniaków, mogli obejrzeć maszyny rolnicze, z których korzystają rolnicy przy uprawie warzyw. Po dobrze wykonanej pracy było ognisko z kiełbaskami i pieczonymi ziemniakami oraz pyszna zupa z dyni. Każde z dzieci otrzymało upominek w postaci świeżych warzyw.

Warsztaty kulinarne w świetlicy szkolne – Dnia 24 listopada Pani Wioletta Zimochocka – serwująca pyszne dania obiadowe w naszej szkole – zorganizowała warsztaty kulinarne w świetlicy: mnóstwo warzyw i owoców, samodzielnie komponowane przez dzieci sałatki, soki świeżo wyciskane, kolorowe jogurtowe napoje, zielone i pomarańczowe naleśniki z przepysznym farszem. To super atrakcje i niezapomniane chwile dla dzieci. Bardzo dziękujemy!

Spotkania z Kurtem Schellerem – światowej sławy Mistrzem Kulinarnym